Ressam, mimar, seramik sanatçısı, öykü yazarı (D. 8 Ağustos 1915, İstanbul – Ö. 4 Mart 1994, İstanbul). Galatasaray Lisesi ve İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümü (1943) mezunu. Tekel Genel Müdürlüğü ve Bayındırlık Bakanlığı’nda mimar olarak görev yaptı. 1952’de Birleşmiş Millerler bursuyla, Paris’e gönderildi. Döndüğünde (1956) Bayındırlık Bakanlığı’ndaki görevine devam etti. 1957’de Kabil Büyükelçilik Binası projeleri için Afganistan’a gitti. 1961’de Fransa Hükümeti’nin bursu ile yeniden Paris’e gitti. Orada kalmak için Bayındırlıktaki görevinden ayrıldı. 1965’te Türkiye’ye döndüğünde Özel Işık Mimarlık Okulu’nda ve İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu (Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi)’nda resim dersleri verdi. İlk kişisel sergisini 1957’de İstanbul’da açan Burak, resimlerindeki başkaldırıcı tutum ile anlatımcılık akımına dâhil edildi. Gaziantep Hükümet Konağı, İzmir Adliyesi, Ankara Banknot Matbaası, Rize Adliyesi, Beşiktaş Şair Nedim İlkokulu gibi Türkiye’nin birçok önemli yapısına imzasını attı. 1965’ten itibaren yurt içi ve yurt dışında çeşitli sergiler açtı. Çalışmalarıyla 1964 Utrillo Ödülü (Fransa), 1967 Türkiye Çağdaş Ressamlar Birliği Birincilik Ödülü, 1973 Devlet Resim ve Heykel Sergisi Başarı Ödülü, 1982 Sedat Simavi Vakfı Resim Ödülü, Yakutiler ile 1992 Yunus Nadi Yayımlanmamış Öykü Ödülünü aldı. “Cihat Burak, hem resimde, hem öyküde üsluplar, kişilikler yönünden tutarsız görünen bir ortamda, kendi tarzını yaratmış ve güvenlik altına almış bir isim. Mimarlığını gölgeleyen resmiyle öne çıktığı bir dönemde Cardonlar’ı yayımlayarak, büyüleyici fırçasının yanına, usta kalemini de ekledi. Yıllar sonra, pırıltısından hiçbir şey yitirmeyen resimleri gibi öyküleri de hâlâ capcanlı…” (Ferid Edgü) “Akademik formasyonlu mimarların evrensel ve anonim zevkinden (düzgün desen, perspektif duygusu, temizlik tutkusu, incecik, nerdeyse suluboya gibi sürülen renk…) arınmış, ona tümüyle sırt çevirmiş bir dünyaydı, Cihat Burak’ın mimarlık hayatı dışında kurduğu, pasta harcı kadar kalın boyalı, farklı perspektifli, mizahlı, ustalaşmayı değil, ustalaşmamayı bir meydan okuma saymış çok özgün resim dünyası…” (Vivet Kanetti) “Daha çok mimar ve ressam olarak tanınan, Cihat Burak’ın hikâyelerine yakından baktığımızda, onun, hikâyeciliğin birbirine zıt, iki uç tarzında da örnekler kaleme aldığını rahatlıkla sezebiliriz: Dış dünyanın gerçekliğinden bağımsız “fantastik” diyebileceğimiz hikâyelerin yanında, neredeyse “anı” denecek kertede dış gerçeklikle bire bir örtüşen hikâyeler…” (Behçet Çelik) ESERLERİ (Öykü): Cardonlar (1981), Yakutiler (1992), Zenci Kalınız (2004). HAKKINDA: Nurullah Berk-H. Gezer, 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli (1973), Türkiye Ansiklopedisi (C. 1, s. 180, 1974), TDE Ansiklopedisi (c.1, 1977), Doğan Hızlan / Kitaplar Kitabı (1996), Ece Ayhan / Sivil Denemeler Kara (1998), Kaya Özsezgin / Türk Plastik Sanatçıları (1999), TBE Ansiklopedisi (c. 1, 2001), Cardonlar / Cihat Burak – Yakutiler / Cihat Burak (Cumhuriyet Kitap, 6.12.2001), Semih Gümüş / Öykülerde İstanbul (2002), Behçet Çelik (Virgül, sayı: 48, Şubat 2002), Vivet Kanetti (Virgül, sayı: 50, Nisan 2002).